وي با اشاره به هنرهاي گچبري، معماري اسراني، کاشيکاري، آيينهکاري، آجرکاري، قلمزني و مينياتور در سفرهخانهها افزود: با رونق سفرهخانهها، حتي مردم به فکر ايجاد فضاهاي سنتي در مناطلشان افتادند و الفتي که با معماري ايراني از بين رفته و يا کمرنگ شده بود، در حال احيا است.
رشيدي، گچبري و کاشيکاري ايراني را باعث تحير بيگانگان دانست و تصريح کرد: در کاشيکاري ايراني با وجود تجمع رنگهاي مختلف، بين تمام آنها هارموني وجود دارد.
وي نقاشي و رنگآميزي کاشيکاريهاي ايراني را الگوي اروپاييان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تنها مکانهايي که در هر زمان براي تماشاي هنر و معماري ايراني وجود دارد، سفرخانهها هستند، که البته به جايگاه شايستهاي در بين ايرانيان و گردشگران هم رسيدهاند.
مدير سفرخانه عاليقاپو به حضور دولتمردان ايراني و غيرايراني در اين سفرهخانه اشاره کرد و گفت: اين فضا توانسته است گوشه کوچکي از هنر و تمدن ايران را براي رسانههاي بينالمللي توصيف کند و عنوان مثال تلويزيون NHK ژاپن يک برنامه کامل از آلت موسيقي عود که مورد توجه ژاپنيهاست تهيه کرده است.
وي در مورد برنامههيا فرهنگي اين سفرهخانه نيز گفت: ما به جز شبهاي سوگواري و عزاداري، هر شب برنامه موسيقي ملي و محلي داريم تا براي مهمانان خارجي هم تنوعي ايجاد شود.
رشيدي، موسيقي، مخصوصا موسيقي بي کلام را براي مهمانان خارجي جذابتر عنوان کرد و يادآور شد: از آنجا که خارجيها با زبان ما کمتر آشنا هستند، هر چه برنامههاي فرهنگي سفرهخانهها بدون کلام باشد، براي آنها لذت بخشتر است.
وي تئاتر و لباسهاي سنيت و بومي را نيز نمايشي از فرهنگ يک مروز و بوم ناميد.
S/H/119
انتهای پیام/